Cluj Napoca: Training româno-elen dedicat specialiștilor în educația elevilor cu dizabilități vizuale

Liceul Special pentru Deficienți de Vedere, instituție de învățământ subordonată Consiliului Județean Cluj, în colaborare cu Casa Corpului Didactic, a organizat la Cluj–Napoca, pe parcursul întregii săptămâni 4-8 septembrie a.c., un training dedicat specialiștilor în domeniul educației elevilor cu dizabilități vizuale.
Beneficiind de participarea unor reputați specialiști în domeniu din România și din Grecia, workshopul organizat la Cluj a pus accent pe dezvoltarea de resurse didactice precum instrumente de lucru, materiale inovative, tehnici și metode didactice moderne necesare predării abilităților gândirii spațiale la elevii cu dizabilități vizuale. Acesta a oferit, totodată, cadrelor didactice participante din cadrul liceului clujean și din cadrul Școlii Gimnaziale Speciale din Atena posibilitatea să participe la activități ce au avut ca scop schimbul de informații, idei și bune practici în domeniul educării elevilor cu dizabilități vizuale.
,,Derularea unor asemenea schimburi de experiență cu parteneri străini, în cadrul unui proiect cu finanțare europeană, nu poate decât să ne bucure, întrucât de pe urma lor vor beneficia în primul rând copiii cu acest tip de deficiențe. Sunt ferm convins că a fost un training util ambelor părți, cu atât mai mult cu cât liceul nostru are o experiență îndelungată, de peste un secol, fiind cea mai veche unitate școlară de profil din România” a declarat Președintele Consiliului Județean Cluj, domnul Alin Tișe.
Trainingul „Short term joint staff training event” este parte a proiectului Erasmus+ Empowering spatial thinking of students with visual impairment – VISTE, proiect în cadrul căruia Liceul pentru Deficienți de Vedere și Casa Corpului Didactic Cluj sunt instituții partenere, începând cu septembrie 2016. Proiectul se desfășoară pe perioada a trei ani, din 1 septembrie 2016 și până în 31 august 2019, reprezentând un parteneriat strategic pentru educație ce implică colaborarea specialiștilor din mai multe domenii – educație, training și formare, educația adulților, dezvoltarea tehnologiei informației și a tehnologiei de acces, cooperare pentru inovare și schimb de bune practici.
Scopul proiectului este acela de asigurare a unui cadru metodologic și a unei infrastructuri specifice formării abilităților gândirii spațiale la elevii cu deficiențe de vedere. În ultima perioadă, gândirea spațială a fost recunoscută ca o abilitate esențială atât în activitățile de învățare, cât și în viața de zi cu zi. Nevoia de dezvoltare a gândirii spațiale, precum și nevoia de implicare a elevilor în activități bazate pe gândire critică și investigație a devenit o necesitate a sistemul educațional. Acest aspect implică perfecționarea și formarea resursei umane și crearea cadrului metodologic adecvat implementării mijloacelor moderne de educație.
Gândirea spațială este un amestec de cunoștințe și abilități care ajută oamenii în identificarea, interpretarea, vizualizarea locației, distanței, relațiile dintre obiecte, mișcare, schimbare, deplasare prin spațiu.
Unul dintre marile avantaje ale proiectului îl reprezintă faptul că el urmărește îmbunătățirea gândirii spațiale la elevii cu deficiențe de vedere în cadrul unor activități care se realizează în pereche, elevi fără deficiențe de vedere – elevi cu dizabilități vizuale, venind astfel în sprijinul integrării copiilor cu cerințe educative speciale (CES) în școlile de masă.
Colaboratori în cadrul proiectului sunt Naţional Technical University of Athens (NTUA), având calitatea de coordonator, și, respectiv, Institut National de Recherche en Informatique et en Automatique (INRIA), INTRASOFT Internaţional SA (INTRA), Casa Corpului Didactic Cluj (CCD CLUJ), Special Elementary School for the Blind in Athens (SESBA) și Liceul Special pentru Deficienți de Vedere Cluj-Napoca (LSDV) în calitate de parteneri.

Recomandari

Alte Articole