,,Stories First, Music After – din culisele concertelor”, la Filarmonica din Cluj Napoca

Filarmonica de Stat ,,Transilvania”, instituţie de cultură care funcţionează sub autoritatea Consiliului Judeţean Cluj, în parteneriat cu Librăria Cărtureşti (Iulius Mall) invită publicul interesat luni, 13 martie 2017, începând cu ora 18.00, la cel de-al treilea eveniment din seria ,,Stories First, Music After – din culisele concertelor”, care va prezenta o incursiune în lumea compozitorului Piotr Ilici Ceaikovski.
Reprezentant strălucit al Romantismului muzical, Ceaikovski a reuşit să îmbine excelent spiritul rus cu tehnicile de compoziţie europene. Printre cele mai cunoscute lucrări ale sale se numără cele trei piese care vor fi interpretate în concertul Filarmonicii din 17 martie: ,,Marş slav” (compus pentru un concert de binefacere, cu ocazia Războiului Ruso-Turc dintre 1876/1878), Uvertura-fantezia ,,Romeo şi Julieta” (inspirată din celebra dramă a lui William Shakespeare) şi Concertul nr. 1 pentru pian, în si bemol minor.
De această dată invitaţii de seamă sunt dirijorul şi profesorul universitar Petre Sbârcea, dirijorul Gabriel Bebeşelea şi pianista şi profesorul universitar Adriana Bera. Discuţiile vor fi moderate de Marius Tabacu şi se vor axa în jurul programului concertului de vineri, 17 martie.
Adriana Bera, profesor universitar la Academia de Muzică „Gheorghe Dima”, a debutat în concert cu orchestra la vârsta de 15 ani. Au urmat apoi concerte şi recitaluri pe toate scenele ţării, colaborând cu dirijori ca Horia Andreescu, Cristian Mandeal, Emil Simon, Ludovic Bács, Ion Baciu, Mircea Cristescu, Emanuel Elenescu şi Remus Georgescu. A susţinut recitaluri în Germania şi Finlanda şi a realizat înregistrări pentru Radiodifuziunea Română. Ca preşedinte al Societăţii Române Mozart, a organizat, pe parcursul a cincisprezece ani, Festivalul „Mozart” de la Cluj. Este autoarea cărţilor ,,Retorică şi afect în discursul pianistic mozartian”, „Expression und Gusto”sau despre elocvenţă în pianistica mozartiană.
Discipol al lui Sergiu Celibidache şi Antonin Ciolan, Petre Sbârcea a studiat în Franţa, Italia şi Statele Unite ale Americii. A fost dirijorul Operei Române din Cluj şi al Filarmonicii din Sibiu, fiind invitat, de asemenea, şi la pupitrul unor orchestre din Germania, Ungaria, Italia, Austria, Franţa, Belgia, Rusia, Iran, Olanda, Elveţia, Luxemburg. Cetăţean de onoare al oraşelor Sibiu şi Cluj, Petre Sbârcea a fost distins cu Ordinul Cultural al României, cu Ordinul naţional Serviciul credincios în grad de cavaler şi a primit Medalia Mascagni (Italia).
La doar 28 de ani, Gabriel Bebeşelea este recunoscut ca unul dintre „cei mai înzestraţi dirijori ai României ultimelor decade” (Jurnalul Festivalului „George Enescu”, 2011). Câştigător al Competiţiei de Dirijat „Lovro von Matačić” de la Zagreb, Gabriel Bebeşelea este şi deţinătorul Premiului I la Concursul de Dirijat „Jeunesses Musicales” din 2010. Imediat după acest concurs, a fost numit dirijor principal al Operei din Iaşi, devenind cel mai tânăr şef de orchestră într-o astfel de postură din România. Odată cu stagiunea 2013/2014, a fost numit Dirijor Invitat Principal la Filarmonica din Sibiu, al cărei dirijor permanent a devenit în stagiunea 2014/2015. În 2015, a fost numit Dirijor Principal al Operei Române din Cluj, iar din această stagiune, Gabriel este Dirijorul Principal al Filarmonicii de Stat „Transilvania”.
În 2014, Gabriel a primit Premiul pentru cel mai bun dirijor al Operelor Naţionale Române. În luna decembrie a aceluiaşi an, a fost semifinalist al Competiţiei „Donatella Flick” organizată de London Symphony. În 2015, a fost selectat ca participant activ la cursurile a doi dirijori de renume mondial: Bernard Haitink (la Festivalul de la Lucerna) şi Kurt Masur (Aurora Classical Festival).

***
„Stories First, Music After” reprezintă o serie de dialoguri informale cu dirijori, muzicologi, compozitori şi interpreţi, al căror scop este să apropie publicul larg de muzică clasică, iar fiecare eveniment de acest tip va fi legat de concertul săptămânii respective.
Departe de a se adresa doar specialiştilor, aceste discuţii îşi propun să explice muzica cultă pe înţelesul tuturor şi să demonstreze că ea nu este rezervată doar unui grup restrâns de privilegiaţi.
Accesul la acest eveniment este gratuit, iar dialogul este încurajat.

Recomandari

Alte Articole