Asociaţia “Împreună Pas cu Pas” a avut oportunitatea de a participa, în perioada 14-20 martie 2016, la un program de schimb de experienţă cu LangLands Primary School din Glasgow (Scoţia – Marea Britanie).
În cadrul programului, psihologii Asociaţiei “Împreună Pas cu Pas” au asistat la mai multe cursuri unde învăţau copii cu nevoi speciale, la activităţile terapeutice alternative (hidroterapie) şi la diversele activităţi recreative sau educative. Psihologii români au avut ocazia de a aprofunda principala modalitate terapeutică folosită de cadrele didactice ale Şcolii LangLands, şi anume utilizarea informaţiilor vizuale pentru a facilita comunicarea copiilor cu dizabilităţi.
“Am observat că scoţienii puneau accent foarte mult, în procesul educaţional, pe comunicare, pe dezvoltarea abilităţilor sociale, pe integrarea acestora şi pe autonomie. Facilităţile mai speciale ale centrului presupun camere senzoriale, cameră de hidroterapie şi un spaţiu deschis de lectură pentru copii, unde aceştia se pot relaxa. De la primii paşi facuţi în centru, suntem înconjuraţi de panouri colorate cu proiectele copiilor, ce stau mărturie pentru activităţile diversificate pe care aceştia le realizează. Am constatat că profesorii şi psihologii britanici au pus foarte mare accent pe comunicarea directă cu aceşti copii şi identificau în permanenţă nevoile acestora pentru a-şi putea adapta tehnicile. Spre deosebire de stilul de predare românesc, care este unul mai rigid şi presupune o metodă unitară, indiferent de context, stilul educaţional scoţian este mult mai flexibil şi se adaptează în funcţie de nevoile particulare ale copiilor”, explică psihologul Nicoleta Burlacu, preşedintele Asociaţiei “Împreună Pas cu Pas”.
Psihologul mai remarcă faptul că multe metode şi tehnici terapeutice, pe care le-a observat la şcoala din Glasgow, sunt aplicate deja şi de specialiştii români, însă diferenţa majoră dintre cele două ţări constă în decalajul tehnologic foarte mare, în Marea Britanie existând o preocupare majoră pentru investiţii în acest domeniu. “Nu atât cunoaşterea teoretică este importantă – românii sunt la fel de bine pregătiţi că specialiştii pe care i-am întâlnit în Scoţia – însă şcoala britanică dispunea de o aparatură foarte complexă pentru cazuri grave, care uşurează enorm atât viaţa şi recuperarea copiilor, cât şi munca personalului calificat. Multe dintre dispozitivele de susţinere pentru copiii severi (scaune speciale, hamuri etc.) sunt automatizate, iar costurile achiziţionării acestora sunt suportate de statul scoţian. Clasele sunt echipate cu aparatură tehnologică de ultimă generaţie, cum sunt tablele interactive şi tabletele, pentru înlesnirea procesului educaţional. Oricât de bine am fi pregătiţi, şi suntem, în ecuaţia procesului educaţional şi terapeutic, tehnologia este un factor extrem de important, poate la fel de important ca pregătirea teoretică. Până când statul român nu va face investiţii majore în acest domeniu, în principal pentru achiziţionarea aparaturilor de ultimă generaţie, va fi foarte greu să ţinem pasul cu restul ţărilor occidentale. Vom ajungem până în stadiul în care vom învăţa teoretic metode şi tehnici, dar nu le vom putea înţelege pe deplin deoarece nu vom dispune de aparatură pentru aplicarea lor”, conchide psihologul Nicoleta Burlacu.
Pas înainte pentru înființarea Compartimentului de Primiri Urgențe de Specialitate la Spitalul de Boli Infecțioase Cluj-Napoca
Președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, a inițiat un proiect de...
Deschide