Stagiunea aniversară 2020/2021 de la Filarmonica de Stat ,,Transilvania” va debuta în sala de concerte

Stagiunea aniversară 2020/2021 de la Filarmonica de Stat ,,Transilvania” va debuta în sala de concerte

După mai bine de 6 luni de activități neconvenționale, în afara sălii de spectacole, Filarmonica de Stat ,,Transilvania”, instituție de cultură din subordinea Consiliului Județean Cluj, are bucuria de a se reîntâlni cu o parte din public în sala de concerte, la Concertul de Deschidere a Stagiunii 2020/2021.
Această stagiune este una aniversară, anul acesta împlinindu-se 65 de ani de la înființarea Orchestrei Filarmonicii de Stat ,,Transilvania” de către Maestrul Antonin Ciolan. Concertul, dirijat de Mihnea Ignat, va fi transmis live pe pagina de Facebook a TVR și de către Radio România Muzical. Înregistrarea concertului va fi transmisă ulterior de TVR, în emisiunea ,,Cap de afiș”.
Stagiunea 2020/2021 este una specială din toate punctele de vedere. Dincolo de condițiile impuse de starea de pandemie, dincolo de incertitudinile și necunoscutele care decurg de aici, stagiunea aceasta aduce și un motiv de bucurie și de sărbătoare: se împlinesc 65 de ani de când ,,muzica reunește” pe scena Filarmonicii de Stat ,,Transilvania”.
Astfel, e un prilej de bucurie atât pentru public, dar, mai ales, pentru muzicieni, ca deschiderea să se poată desfășura în sala de concerte, acolo unde muzica este ,,la ea acasă”. Au fost de mare succes și concertele în spații neconvenționale, dar, din punct de vedere al calității sunetului, nimic nu se compară cu sala de concerte în care, pentru prima dată, această orchestră a cântat sub bagheta celui care a format-o alegând om cu om: Maestrul Antonin Ciolan. Primul concert a fost pe 4 decembrie 1955.
Vineri, 18 septembrie, de la ora 19.00, se va deschide, oficial, Stagiunea 2020/2021. Conform legii și condițiilor de distanțare impuse, din cele 860 locuri ale sălii, doar 227 de locuri vor fi disponibile pentru o reprezentație în sala de spectacole. Având în vedere numărul de concerte outdoor din stagiunea trecută, majoritatea cu acces gratuit, care au fost dedicate, în primul rând, publicului larg și care nu au fost incluse în abonament, o dată cu reîntoarcerea în sală, abonații vor avea prioritate în ceea ce privește participarea la concertele din luna septembrie incluse în abonament. Numărul abonaților se ridică la 205.
Prima lună de toamnă aduce trei concerte: Concertul de Deschidere a Stagiunii 2020/2021, sub bagheta dirijorului Mihnea Ignat, din 18 septembrie; Turneul Național ,,Legends” din 26 septembrie de la Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei și recitalul Cvartetului Transilvan din 29 septembrie, de la Auditorium Maximum. Concertele din 18 și, respectiv, 29 sunt incluse în abonament. Cel din 26 septembrie este doar pe bază de bilete.
Abonații sunt însă rugați să își confirme participarea la concertele din luna septembrie astfel:
– pentru cel din 18 septembrie până marți, 15 septembrie, ora 12.00;
– pentru cel din 29 septembrie până marți, 22 septembrie, ora 12.00.
Restul locurilor rămase neconfirmate, până la numărul total de 227 stabilite în sală, se vor pune în vânzare. Linkurile pentru achiziționarea online de bilete vor putea fi făcute publice doar după ziua de marți, când se vor încheia confirmările abonaților.
Din luna octombrie însă, dacă toate condițiile legale sunt în continuare favorabile, planul ar fi ca fiecare zi de concert să aducă, de fapt, două reprezentații, ambele mai scurte decât cele obișnuite din stagiunile trecute și desfășurate fără pauză: una de la 17.00, pentru abonați, și una de la 19.00, pentru publicul larg.

Programul Concertului de Deschidere a Stagiunii 2020/2021 este următorul:

Vineri, 18 septembrie 2020, ora 19, Abonament 19
Colegiul Academic

Concertul de deschidere a stagiunii 2020/2021
Orchestra Filarmonicii de Stat „Transilvania”

Mihnea Ignat dirijor

Program:
Richard Strauss
Metamorfoze (studiu pentru 23 de instrumente de coarde)
Johannes Brahms
Serenada nr. 2 în La major, op. 16

Metamorfozele lui Strauss au fost concepute într-o perioadă în care, în Germania, Joseph Goebbels, ministrul propagandei, dispusese închiderea tuturor operelor şi teatrelor din cel de-Al Treilea Reich. Lucrarea a fost finalizată cu câteva săptămâni înainte de sinuciderea lui Hitler. Relaţia lui Strauss cu sistemul politic al Germaniei naziste a fost, ca în cazul altor artişti din regimurile totalitare, ambivalentă. Iniţial, s-a poziţionat drept adept al dictaturii, chiar dacă o făcea doar pentru sprijinul financiar pe care-l primea de la stat. Treptat însă, a început, pe bună dreptate, să se teamă pentru siguranţa familiei sale: în 1944, Gestapo i-a răpit pe nora sa Alice, evreică, şi pe unul dintre nepoţi şi i-a încarcerat timp de câteva zile. Nu se ferea să-i numească pe partizanii regimului drept „netalentaţi” şi „mediocri”; dar Goebbels, la rândul lui, îl dispreţuia profund, iar Hitler îi considera muzica „complet de mâna a doua”.
Însă Strauss era strâns legat de arta, literatura şi muzica austro-germană, iar Metamorfozele sunt nu doar un tribut adus lor, ci şi un recviem la distrugerea culturii pe care o venera. Caracterul funerar al piesei este dat, cu precădere, de omniprezenta aluzie la Marşul funebru din Simfonia Eroica a lui Beethoven. La finalul compoziţiei, Strauss îl citează întocmai şi notează pe partitură „In memoriam!”.
În ceea ce-l priveşte pe Brahms, interpretarea muzicii lui a fost dintotdeauna o carte de vizită a Orchestrei Filarmonicii. Antonin Ciolan i-a construit, încă de la bun început, un sunet robust, potrivit pentru marele repertoriul simfonic de tradiţie austro-germană. Mărturie stau şi numeroasele discuri înregistrate, apoi, sub conducerea lui Erich Bergel (integrala simfoniilor de Brahms) şi a lui Cristian Mandeal (integrala simfoniilor de Bruckner).
Vineri se va cânta Serenada nr. 2 de Brahms. Serenadele lui Brahms sunt, de fapt, anticamere ale celor patru simfonii pe care avea să le scrie şi dezvăluie deja caracteristicile care-i fac muzica recognoscibilă imediat.
,,Programul serii nu a fost ales la întâmplare; el a fost gândit ca să nu depăşească un număr maxim de artişti care să poată repeta şi cânta pe scenă în deplină siguranţă. Bineînţeles, oferta repertorială este foarte generoasă, însă o ocazie de un asemenea calibru impune alegeri pe măsură. Alegeri care să vorbească despre prezentul pe care îl trăim – pentru noi toţi fără precedent –, dar şi despre ceea ce ne defineşte independent de el. De aici până la Metamorfozele lui Strauss şi Serenada lui Brahms a fost un singur pas.” (Oana Andreica, Departament Artistic)
În ceea ce privește participarea publicului la spectacol, aceasta se va face doar cu respectarea regulilor de distanțare impuse de lege. Purtarea măștii este obligatorie pe toată durata evenimentului. Intrarea la eveniment se face doar pe sensul marcat, cu începere de la 18.15 și cu efectuarea triajului epidemiologic.

Recomandari

Alte Articole